02.12.2025
•
publications_category
Autore: Iveta Krastiņa-Paegle, Mg.sc.sal., Mg.Paed., Latvijas Māsu asociācijas Valdes locekle, vispārējās aprūpes māsa, supervizore.
Eiropas darba vide kļūst arvien sarežģītāka visās nozarēs, un profesionāļiem tiek izvirzītas arvien augstākas prasības spēt mācīties, pielāgoties un saglabāt emocionālo noturību. Šajā kontekstā refleksija un profesionāli vadīta supervīzija ir kļuvušas par neatņemamām mūžizglītības sastāvdaļām. Tieši šī tēma tika aktualizēta ANSE (European Association for Supervision and Coaching) un EASC (European Association for Supervision and Coaching) 2025. gada 19. novembrī Eiropas Parlamentā notikušajā konferencē, kurā tika uzsvērts, ka reflektīvās prakses ir būtiskas visās profesionālajās jomās — gan veselības aprūpē, gan izglītībā, gan vadībā, gan citos publiskā un privātā sektora amatos (ANSE, 2025).
Konference nebija vērsta uz vienu nozari, bet atspoguļoja refleksijas nozīmi plašā Eiropas darbaspēka ekosistēmā, kur profesionāļiem arvien biežāk jārisina sarežģīti, neparedzami un emocionāli piesātināti uzdevumi. Veselības aprūpe tika izmantota kā īpaši spilgts piemērs, jo šajā jomā profesionālais un emocionālais slogs ir ļoti augsts un lēmumi tieši ietekmē cilvēka dzīvību un drošību.
Konferencē ANSE prezidente Miriama Ulriha (Miriam Ullrich ) uzsvēra, ka refleksija ir viena no fundamentālākajām cilvēka profesionālajām spējām, kas ļauj apstāties, izprast pieredzi un pieņemt pārdomātus lēmumus (ANSE, 2025). Lai gan šī spēja ir svarīga jebkurā profesijā, veselības aprūpē, kur intensīvs darbs, ētiski sarežģījumi un pastāvīga atbildība ir ikdiena, refleksijas nozīme kļūst īpaši kritiska. Supervīzija nodrošina drošu, profesionāli vadītu vidi, kurā šo refleksiju var attīstīt mērķtiecīgi un kvalitatīvi.
Arī Latvijas normatīvie akti uzsver refleksijas nozīmi profesionālajā attīstībā. Ministru kabineta noteikumi Nr. 617 “Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu” paredz, ka ārstniecības personām caurviju kompetenču apguve jāīsteno, izmantojot supervīziju kā metodi refleksijas, sadarbības, emocionālās inteliģences un komunikācijas pilnveidei (Ministru kabinets, 2022). Tādējādi Latvijā supervīzija ir ne tikai rekomendācija, bet obligāta profesionālās izaugsmes sastāvdaļa visām ārstniecības profesijām.
Plašāku darba tirgus perspektīvu konferencē sniedza Maastrichtas Universitātes (Maastricht University) profesors Andriss de Grips (Andries de Grip) uzsverot, ka 92% mācīšanās darba vietā notiek neformāli un refleksija ir mehānisms, kas šo ikdienas pieredzi pārvērš profesionāli nozīmīgās kompetencēs (ANSE, 2025). Šis secinājums attiecas gan uz skolotājiem, gan sociālajiem darbiniekiem, gan uzņēmumu vadītājiem, gan ārstiem, māsām un citiem speciālistiem, kuru profesionālā darbība balstās nepārtrauktā mācīšanās procesā. ECVision kompetenču ietvara autore Mihaela Džūdija (Michaela Judy) precizēja, ka prasme pati par sevi ir uzdevums, bet kompetence rodas tikai tad, ja šī prasme tiek reflektēta, analizēta un integrēta profesionālajā situācijā (ANSE, 2025).
Latvijas rakstu krājumā “Supervīzija veselības aprūpē: Rakstu krājums” (Rīgas Stradiņa universitāte, 2024) uzsvērts, ka supervīzija palīdz profesionāļiem — tostarp ārstiem, māsām, rehabilitācijas speciālistiem un veselības aprūpes vadītājiem — drošā vidē analizēt sarežģītas situācijas, atpazīt profesionālos riskus un attīstīt emocionālo noturību. Krājuma autori norāda, ka supervīzija “stiprina profesionālo autonomiju, uzlabo komandas sadarbību un mazina izdegšanu”, un šie ieguvumi ir būtiski visās profesionālajās jomās, kur darba saturs ir emocionāli intensīvs vai sociāli nozīmīgs (Rīgas Stradiņa universitāte, 2024).
Konferences ietvaros kā spilgts piemērs tika izcelta veselības aprūpe. Sandra Postele (Sandra Postel; President of the Nursing Chamber of North Rhine-Westphalia) norādīja, ka bez refleksijas ārstniecības personas nespēj skaidri identificēt savas vajadzības, pamanīt riskus un aizstāvēt drošus darba apstākļus (ANSE, 2025).
Supervizore un koučs Inga Šadurska uzsvēra, ka refleksija ir būtiska ne tikai veselības aprūpes līderiem, bet arī izglītības, sociālās aprūpes un uzņēmējdarbības vadītājiem, jo profesionālis, kurš nereflektē,
parasti reaģē impulsīvi un situatīvi, savukārt reflektējošs profesionālis pieņem pārdomātus, skaidrus un argumentētus lēmumus. (ANSE, 2025). Tas uzskatāmi parāda, ka refleksija ir universāla kompetence, kas stiprina lēmumu kvalitāti un emocionālo līdzsvaru neatkarīgi no profesionālās jomas.
Kopumā gan Eiropas līmeņa profesionālās organizācijas, gan Latvijas normatīvie akti un profesionālā literatūra uzsver, ka refleksija un supervīzija ir būtisks pamats drošas, kvalitatīvas un profesionāli ilgtspējīgas prakses nodrošināšanai visās profesijās, taču īpaši veselības aprūpē, kur tās tieši ietekmē pacientu drošību, aprūpes kvalitāti un profesionāļu labbūtību. Tās palīdz attīstīt klīnisko un starpprofesionālo domāšanu, stiprināt emocionālo noturību, mazināt izdegšanu, uzlabot komandas sadarbību un pieņemt pamatotus, ētiski atbildīgus lēmumus. Supervīzija nav papildinājums vai luksuss — tā ir obligāta, normatīvi noteikta un profesionāli nepieciešama sastāvdaļa ārstniecības personu profesionālajā attīstībā un veselības aprūpes sistēmas ilgtspējā.
Tāpēc aicinu ārstniecības personas un veselības aprūpes iestāžu vadību skaidri atzīt supervīziju par neatņemamu profesionālās prakses daļu un nodrošināt tās regulāru, sistemātisku izmantošanu. Refleksija un supervīzija ir ne tikai iespēja attīstībai — tās ir pamats drošai, kvalitatīvai un cilvēkorientētai aprūpei, kas veido profesionāli stipras un noturīgas komandas.
Atsauces
ANSE. (2025). Reflection as essential for lifelong learning in Europe. European Association for Supervision and Coaching. https://anse.eu/wp-content/uploads/2025/11/2025-11-27-REFLECTION-AS-ESSENTIAL-FOR-LIFELONG-LEARNING-IN-EUROPE.pdf
Ministru kabinets. (2022). Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu (MK noteikumi Nr. 617). https://likumi.lv/ta/id/355161
Rīgas Stradiņa universitāte. (2024). Supervīzija veselības aprūpē: Rakstu krājums [Elektroniskais izdevums]. Rīgas Stradiņa universitāte. https://www.rsu.lv/sites/default/files/book_download/supervizija-2024_elektroniskais_izdevums.pdf
?>